The Shift’s Financials: Taking a stand for transparency

The Shift is our readers’ project – you. A start-up independent investigative journalism outlet born from the ashes of Malta’s post-16 October 2017 media landscape.

We are firm believers in full transparency of media ownership and other interests including main sources of revenue. We are likewise staunch defenders of our independence from government and partisan political interests, thanks to our development of a hybrid business model that relies on diverse revenue streams.

Since this is your project, we believe that we are solely accountable to you and that you deserve full transparency of our ownership and funding.

Who knows, maybe other media houses will one day follow our lead.

This information is based on our most recent audited financial statements (2019) and will be updated each year.

Funding sources

This chart speaks for itself.

During the financial year ended 31 December 2019, The Shift’s total income was €120,218. This can be split up as follows (figures are rounded):

55% (€66,574) from international journalism and press freedom grants.
31% (€37,908) from thousands of our loyal readers.
13% (€15,045) from our fundraising events.
1% (€690) from advertising (Google Ads).

We are proud that 0% (€0) of our income for the year comes from the Maltese government, political parties or politicians. And we aim to keep it that way.

We are funded by you, our loyal readers, and the organisations (including the EU) that aim to safeguard your right to know by funding good, hard-hitting journalism. We are eternally grateful.

The support funded our efforts on investigations into Electrogas, Vitals Global Healthcare, data leak from the Lands Authority, Streamcast and more.

Our heartfelt thanks also to our volunteers, whose time and contribution would, if translated into Euro, more than treble our ‘income’. You know who you are and we are grateful.

Running a newsroom isn’t cheap and this year we also incurred a number of (hopefully) one-off expenses such as a refresh of the website. All revenue generated by The Shift is invested in journalism.


The Shift’s founder receiving the Reporters Without Borders Prize for Independence: Photo: Alan Rusbridger.

The Shift is owned and operated by Tula Ltd, a Maltese company wholly beneficially owned by our hard-working managing editor, Caroline Muscat, who was awarded the international Reporters Without Borders Prize for Independence in the same year. The aim is to transfer ownership of The Shift to a foundation to be set up to manage it in the public interest.

Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
KD Far
KD Far
1 year ago

When we are going to see the same accountability of ‘independent’ media houses? I know the answer, “Never!”. Local media are super biased and most political articles are biased.

I hope that shift speaks out not just about the Government but also about all local political parties.

David Briffa
David Briffa
1 year ago
Reply to  KD Far

I am not sure why you would consider local media to be “super biased”. I read Times of Malta, The Shift, Manuel Delia’s blog, The Malta Independent, Lovin’ Malta and Malta Today regularly. I don’t detect any ‘super bias’. Malta Today is more pro-Labour than the others. But the other five, to me, tell it more or less as it is. We have a horribly corrupt government. Independent media report on that corruption regularly. It doesn’t mean they are biased against the government. The truth is the truth.
All I would ask is that if the PN ever get into government again, independent media call them out whenever they are found wanting. Times of Malta was certainly critical of the PN before the 2013 general election. That may have been because its managing director was in Keith Schembri’s pocket.
We need to be patient. Lessons may have been learned. In the meantime I hope you are a member of Repubblika. That, I think, is the future: independent think tanks/pressure groups.

KD Far
KD Far
1 year ago
Reply to  David Briffa

Your reply is already biased on its own! All persons/media/groups mentioned are all pro-PN except for MT which is pro-Government as long as they receive direct orders.

John Degiorgio
John Degiorgio
1 year ago

Respect. Well done for providing this level of transparency..

1 year ago

Wow! That’s proper transparency – well done for publishing

Related Stories

Mizzi denies involvement in absolving Electrogas of €40 million excise tax
In spite of disgraced former energy minister Konrad Mizzi’s
Former fisheries director paid some €60,000 since 2019 to stay at home
Since her suspension in 2019 over corruption allegations, former
Support investigative journalism that speaks truth to power.