European water polo championships off air in Malta due to PBS failure

The national public broadcaster will not air Malta’s participation in the European Water Polo Championship this week after a breakdown in negotiations and licensing, which internal sources claim is due to internal mismanagement.

The European championships will be held between 4 and 16 January, with Malta competing with 15 other nations. Television rights to broadcast the event must be negotiated with the European Broadcasting Union (EBU) before any matches can be aired on TV channels such as PBS’s TVM Sports.

PBS journalists contacted by The Shift directed questions to Sports Chief Officer Peter Cossai.

When contacted on 30 December, less than a week before the event, Cossai claimed PBS was still “evaluating” whether or not to broadcast it, refusing to divulge further details.

When contacted later, Cossai directed questions to his email address. No response has been received at the time of publication.

Sources who spoke to The Shift on condition of anonymity claimed it is now far too late for negotiations with the EBU, which should have been completed well ahead of the event. They claimed a PBS crew would not be filming at the event and that rights for live broadcasting had not been settled.

It is understood live broadcasting rights for the water polo championships would have cost PBS some €18,000. This is the first time PBS will not screen the matches live.

Questions sent to PBS Chairman Mark Sammut, asking for the reasons behind the decision not to broadcast, remain unanswered. Sammut also refused to answer questions on Cossai’s position as Sports Chief Officer and the qualifications which led to his unannounced appointment.

While working at PBS for over 20 years, Cossai has faced criticism after the publication of a video in which he performs a mock sports broadcast praising disgraced former Prime Minister Joseph Muscat’s political victories while on a work assignment in San Marino.

Sammut’s administration of the public broadcaster has been widely criticised for its lack of transparency and for his unprecedented double remuneration, netting him more than €130,000 per year. Sammut was appointed executive chairman by Prime Minister Robert Abela in 2021.

Last month, The Shift reported how the National Audit Office found the state broadcaster had continued to register massive financial losses. The audit found that despite an annual government subsidy of €6 million, the broadcaster is losing money in every division except radio, with millions owed to it in advertising fees.

                           

Sign up to our newsletter

Stay in the know

Get special updates directly in your inbox
Don't worry we do not spam
                           
                               
Subscribe
Notify of
guest

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
viv
viv
2 months ago

Amateurs. Well-overpaid amateurs creating nothing but disasters and chaos.

Caesar
Caesar
2 months ago

Mark Sammut is the biggest turncoat of his generation. Huge contracts under the PN, and now arselicking his way to the top with PL.

Carmel Callus
Carmel Callus
1 month ago
Reply to  Caesar

Especially thanks to John Dalli and Charles Demicoli.

Austin Sammut
Austin Sammut
1 month ago

Sports Chief Officer in a newsroom? What does this mean? Sports Editor perhaps? And does this newly emerging role carry some juicy salary?Experts at concocting pompous designations – and for people with dubious credentials.

Related Stories

Illegal batching plants to continue without permits for at least 4 years
Illegal tarmac and concrete batching plants spread across Malta
PBS Chair Mark Sammut blocks information on newsroom appointments
PBS has refused to make public information on a

Our Awards and Media Partners

Award logo Award logo Award logo